Elmo – Το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης της Εσθονίας

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης στην Εσθονία ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2011, περιλαμβάνοντας:

  • την αγορά 507 αυτοκινήτων Mitsubishi iMiev για τις ανάγκες κίνησης κρατικών φορέων
  • την ανάθεση της δημιουργίας του δικτύου φόρτισης σε όλη στη χώρα στην εταιρία ΑΒΒ, με μια σύμβαση διάρκειας 30 ετών.
  • την παροχή κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

Από τον Νοέμβριο του 2012 και μέχρι το 2014, υπήρχε η δυνατότητα χρήσης των κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων από ιδιώτες και εταιρίες.  

ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΦΟΡΤΙΣΗΣ

Στόχος του προγράμματος υποδομών φόρτισης ήταν η δημιουργία ενός δικτύου σημείων φόρτισης που να καλύπτει όλη τη χώρα. Στα πλαίσια του προγράμματος

  • Καλύφθηκαν όλοι οι δρόμοι με μεγάλη κυκλοφορία.
  • Η απόσταση μεταξύ των σημείων τοποθέτησης των ταχυφορτιστών ήταν 40-60 km και οι ταχυφορτιστές τοποθετήθηκαν σε πρατήρια καυσίμων, χώρους ανάπαυσης και αναψυχής, καταστήματα κ.λπ..
  • Φορτιστές τοποθετήθηκαν επίσης στα λιμάνια που εξυπηρετούσαν τις εγχώριες και διεθνείς μεταφορές
  • Σε όλες τις πόλεις με πληθυσμό άνω των 5000 κατοίκων τοποθετήθηκαν φορτιστές, υπολογίζεται ότι τοποθετήθηκαν γύρω στους 6000 φορτιστές.
  • Μέσα στις πόλεις, τα σημεία φόρτισης κατασκευάστηκαν σε σημεία όπως κοντά σε εμπορικά κέντρα, σε πρατήρια καυσίμων, κοντά σε σημεία εξυπηρέτησης του κοινού όπως ταχυδρομεία και τράπεζες, καθώς και στους χώρους στάθμευσης.

esthonia2

Συνολικά τοποθετήθηκαν 167 ταχυφορτιστές σε όλη την Εσθονία, από αυτούς οι 102 μέσα στις πόλεις και οι 65 στους δρόμους. Οι ταχυφορτιστές ήταν τύπου DC με ονομαστική ισχύ 50 kW που κάλυπταν το πρότυπο CHAdeMO μόνο, και τύπου AC Τύπου 2 (με τη γνωστή φίσα τύπου Mennekes), με ονομαστική ισχύ 22 kW.

ΟΙ ΧΡΕΩΣΕΙΣ

Για να μπορεί ένας κάτοχος ηλεκτρικού οχήματος να χρησιμοποιήσει το δίκτυο έπρεπε να υπογράψει μια σύμβαση με το Foundation KredEx, το οποίο διαχειριζόταν μέχρι πρότινος το δίκτυο μέσω του ELMO Self Service Web.

Ο χρήστης επίσης μπορούσε να ξεκινήσει μια συνεδρία φόρτισης χρησιμοποιώντας:

  • Με μια κάρτα RFID (κάρτα πελάτη ELMO)
  • Με SMS
  • Μέσω μιας εφαρμογής κινητού τηλεφώνου

Το κόστος χρήσης ξεκινούσε από μια μηνιαία χρέωση των 10 ευρώ και μια χρέωση 2,5 ανά συνεδρία φόρτισης για αυτούς που χρειάζονται φόρτιση 1 έως 2 φορές την εβδομάδα με μέγιστο χρόνο σύνδεσης τα 60 λεπτά για τους ταχυφορτιστές και τα 240 λεπτά για τους φορτιστές AC.

Ένα άλλο πακέτο για τους χρήστες που έκαναν χρήση 1 -2 φορές τον μήνα είχε χρέωση μόνο με βάση το χρόνο της συνεδρίας φόρτισης ξεκινώντας από 1,4 ευρώ για συνεδρίες κάτω των 10 λεπτών και φτάνοντας στα 4,5 ευρώ για συνεδρίες άνω των 50 λεπτών.

Ένα τρίτο πακέτο σύνδεσης προοριζόταν για τους χρήστες που είχαν ανάγκη φόρτισης 1 – 2 φορές την εβδομάδα, με μηνιαίο τέλος 30 ευρώ που αντιστοιχούσε σε μια μηνιαία κατανάλωση 150 kWh. Μετά αυτό το όριο υπήρχε πρόσθετη χρέωση.

Η ΑΝΤΑΠΡΟΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ

esthonia1

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, η χρήση του δικτύου από τους χρήστες βαίνει μειούμενη τα τελευταία 2 χρόνια, παρουσιάζοντας ένα μέγιστο 13000 συνεδριών περίπου ανά μήνα και ένα ελάχιστο κάτω των 9000 συνεδριών τους τελευταίους μήνες του 2019. Οι υψηλές τιμές χρήσης του συστήματος μάλλον ώθησαν τους κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων να αναζητήσουν άλλα δίκτυα με χαμηλότερες χρεώσεις ή στο να χρησιμοποιούν οικιακούς φορτιστές.

Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΕΡΑ

Από τα τέλη του 2019, η εταιρία διαχείρισης δικτύων Elekrilevi είναι πλέον ο νέος διαχειριστής και ιδιοκτήτης του δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων της Εσθονίας. Η εταιρία εκτός των άλλων καλείται να αναβαθμίσει το δίκτυο προσφέροντας σύνδεση και με το πρωτόκολλο CCS που δεν υπήρχε στην αρχική σχεδίαση του δικτύου.   

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Ο τρόπος που έχει δομηθεί αυτό το δίκτυο έχει πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα.

Τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του είναι:

Ο ενιαίος τρόπος λειτουργίας. Με μια και μόνο κάρτα ο χρήστης έχει πρόσβαση σε όλο το δίκτυο.  
Η παρουσία του σε όλη την επικράτεια.

Το μεγαλύτερο μειονέκτημα του είναι:

Ο άδικος και πολύ ακριβός τρόπος χρέωσης. Δεν είναι επιτρεπτό ένα όχημα που φορτίζει με 6,7 kw ισχύ γιατί αυτό του επιτρέπει ο επί του οχήματος φορτιστής όταν συνδέεται με τον φορτιστή AC των 22 Kw να χρεώνεται το ίδιο με ένα άλλο όχημα που φορτίζει με 22 kw από τον ίδιο φορτιστή γιατί αυτό είναι δυνατόν με τον φορτιστή επί του οχήματος που διαθέτει. Και οι χρεώσεις να είναι στα ύψη, είτε στο επίπεδο του μηνιαίου τέλους είναι στο επίπεδο του απαράδεκτου τρόπου χρέωσης με βάση το χρόνο και όχι την ισχύ.

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΣ

Τέλος, αναμφίβολα, ο μεγάλος κερδισμένος από αυτήν την ιστορία είναι η κατασκευάστρια εταιρία ΑΒΒ που κέρδισε μια λεόντεια σύμβαση δεσμεύοντας μια χώρα ολόκληρη για 30 χρόνια με ειδικές τιμές για το ηλεκτρικό ρεύμα που καταναλώνει. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Ευάγγελος Μπεκιάρης διευθυντής του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, σε συνέντευξη του σχετικά με την κατάσταση στη χώρα μας, στο www.amna.gr "Είναι θέμα επιχειρηματικού μοντέλου και χρημάτων, η Εσθονία για παράδειγμα, που είναι μια μικρή και όχι πλούσια χώρα, έκανε διαγωνισμό και προς παραχωρησιούχους και τη δουλειά πήρε μια μεγάλη εταιρία, που ανέπτυξε δίκτυο 120 ταχυφορτιστών και τουλάχιστον 6000 σταθμών φόρτισης σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας μέσα σε ένα χρόνο. Το αντάλλαγμα ήταν να μπορεί να εκμεταλλεύεται τους συγκεκριμένους σταθμούς με συγκεκριμένη τιμή ρεύματος για μεγάλο διάστημα, 30 και πλέον χρόνων. Είναι θέμα της Πολιτείας να βρει τη βέλτιστη λύση για την Ελλάδα και να τη θεσμοθετήσει, ώστε με ένα στρατηγικό σχέδιο που ήδη εκπονείται -και το πλάνο είναι να είναι έτοιμο τον Ιούνιο- να μπορέσουμε να το υλοποιήσουμε πραγματικά"

Σίγουρα η βέλτιστη λύση δεν μπορεί να περιλαμβάνει λεόντειες συμβάσεις διάρκειας τριάντα ετών σε έναν κατασκευή – πάροχο, όποιος και να είναι αυτός.  

Η εξέλιξη των συνεδριών φόρτισης και η φθίνουσα τάση χρήσης του συγκεκριμένου δικτύου δείχνει ότι το σύστημα αυτό είναι σε κρίση. Σίγουρα χρειάζονται άμεσες διορθώσεις γιατί ένα δίκτυο χωρίς χρήστες δεν είναι δίκτυο. Τόσο απλά.   

Του Αργύρη Κοτσιλιέρη
Πτ. Τεχνολόγου Μηχανικού Οχημάτων

 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΜΑΣ

FutureMobility.gr

Πύλη ενημέρωσης σχετικά με τις νέες τεχνολογίες που οδηγούν το Μέλλον της αυτοκίνησης

 

 

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ινστιτούτο Διαρκούς Επιμόρφωσης Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου (ΙΔΕΕΑ)

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@futuremobility.gr

 

 

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

facebook logored gplus red YouTube redr Twitter

 

Newsletter

Έγγραφή στο ΝewsLetter