More

    Ηλεκτρικά οχήματα κοντά στο «σημείο ανατροπής» για μαζική αποδοχή

    Μέγεθος κειμένου-+=
    Μέγεθος κειμένου-+=

    Οι πωλήσεις αυξάνονται παγκοσμίως 43% το 2020, καθώς το κόστος της μπαταρίας που πέφτει σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα θα είναι σύντομα τα φθηνότερα οχήματα που θα αγοράσουν

    Σε δημοσκόπηση των ιδιοκτητών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το 91% δήλωσε ότι δεν θα ήθελε να επιστρέψει στη βενζίνη.

    Τα ηλεκτρικά οχήματα βρίσκονται κοντά στο «σημείο ανατροπής» της ταχείας μάζικής υιοθέτησης χάρη στη κατακόρυφη πτώση κόστους των μπαταριών, λένε οι ειδικοί.

    Οι παγκόσμιες πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 43% το 2020, αλλά αναμένεται ακόμη ταχύτερη ανάπτυξη όταν οι συνεχιζόμενες πτώσεις των τιμών της μπαταρίας φέρνουν την τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πέφτουν κάτω από εκείνη των αντίστοιχων μοντέλων βενζίνης και ντίζελ, ακόμη και χωρίς επιδοτήσεις. Οι τελευταίες αναλύσεις προβλέπουν ότι θα συμβεί κάποια στιγμή μεταξύ 2023 και 2025.

    Το σημείο ανατροπής έχει ήδη περάσει στη Νορβηγία, όπου οι φορολογικές ελαφρύνσεις σημαίνουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι φθηνότερα. Το μερίδιο αγοράς των μπαταριών αυτοκινήτων αυξήθηκε στο 54% το 2020 στη Σκανδιναβική χώρα, σε σύγκριση με λιγότερο από 5% στα περισσότερα Ευρωπαϊκά κράτη.
    Οι μεταφορές αποτελούν σημαντική πηγή εκπομπών άνθρακα και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ζωτικής σημασίας για την καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης. Όμως, ενώ είναι ήδη φθηνότερα, η υψηλότερη τιμή αγοράς τους αποτελεί εμπόδιο στη μαζική κατανάλωση. Ο άλλος βασικός παράγοντας είναι το «άγχος της αυτονομίας», αλλά αυτή την εβδομάδα ξεκίνησε η πρώτη εργοστασιακή παραγωγή μπαταριών ικανών να φορτίσουν 320 χλμ. σε πέντε λεπτά.

    Οι κρατικές επιχορηγήσεις και οι φορολογικές ελαφρύνσεις έχουν μειώσει το κόστος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ορισμένες χώρες, αλλά το σημείο όταν γίνονται φθηνότερα χωρίς επιδοτήσεις είναι το κλειδί, δήλωσε ο James Frith, επικεφαλής αποθήκευσης ενέργειας στο BloombergNEF: «Αυτό είναι σίγουρα ένα σημείο καμπής. [Τότε] βλέπουμε πραγματικά την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων που απογειώνονται και την πραγματική διείσδυση στην αγορά. “Το 2020, το 4,2% των νέων αυτοκινήτων ήταν ηλεκτρικά.

    Ο καθηγητής Tim Lenton, στο Πανεπιστήμιο του Έξετερ, δήλωσε: “Υπήρξε ένα κρίσιμο σημείο σε μια χώρα, τη Νορβηγία, και αυτό χάρη σε κάποια έξυπνα και προοδευτικά φορολογικά κίνητρα. Στη συνέχεια, οι καταναλωτές ψήφισαν με τα πορτοφόλια τους.”

    Οι τιμές των μπαταριών ιόντων λιθίου έχουν πέσει την τελευταία δεκαετία

    image2

    Γράφημα Guardian | Πηγή: BloombergNE

    Τα στοιχεία από την τελευταία μελέτη της Lenton έδειξαν ότι το 2019, τα ηλεκτρικά οχήματα στη Νορβηγία ήταν 0,3% φθηνότερα και είχαν μερίδιο αγοράς 48%. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν 1,3% ακριβότερα, το μερίδιο αγοράς ήταν μόλις 1,6%. Μόλις ξεπεραστεί το όριο της ισοτιμίας των τιμών, ο Lenton είπε, “Οι πωλήσεις αυξάνονται. Μας εντυπωσίασε πραγματικά το πόσο μη γραμμικό φαίνεται να είναι το αποτέλεσμα”.

    Η ανάλυση του BloombergNEF προβλέπει ότι το κόστος της μπαταρίας ιόντων λιθίου θα μειωθεί στο βαθμό που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αγίζουν την τιμή των βενζινοκίνητων και ντίζελ αυτοκινήτων έως το 2023, ενώ η Lenton προβλέπει το 2024-2025. Η παγκόσμια ενεργειακή προοπτική 2021 της McKinsey, που δημοσιεύθηκε στις 15 Ιανουαρίου, προβλέπει ότι «τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιθανό να γίνουν η πιο οικονομική επιλογή τα επόμενα πέντε χρόνια σε πολλά μέρη του κόσμου».

    Μια δημοσκόπηση 3.000 οδηγών του Ηνωμένου Βασιλείου από το RAC, που δημοσιεύθηκε στο τέλος Ιανουαρίου του 2021, δείχνει τη σημασία των τιμών, με το 78% των αυτοκινητιστών να λέει ότι τα καθαρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι πολύ ακριβά σε σύγκριση με τα συμβατικά οχήματα παρόμοιου μεγέθους και μόλις το 9% λένε ότι το επόμενο αυτοκίνητό τους 8α είσαι ηλεκτρικό. «Το μοναδικό μεγαλύτερο εμπόδιο για έναν οδηγό που επιλέγει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πρέπει να είναι το κόστος», δήλωσε ο Rod Dennis του RAC.

    Η πτώση των τιμών της μπαταρίας την τελευταία δεκαετία ήταν δραματική και πολύ ταχύτερη από ό, τι οι περισσότεροι πρόβλεψαν, δήλωσε ο Frith. Το 2010, ακόμη και μια μπαταρία μικρού αυτοκινήτου 30 kWh θα κόστιζε 30.000 $, πολύ περισσότερο από τη συνολική τιμή ενός αντίστοιχου αυτοκινήτου με ορυκτά καύσιμα. Σήμερα, η έρευνα του BloombegNEF δείχνει ότι η μπαταρία κοστίζει 4.100 $, χάρη στην αύξηση της παραγωγής και τη μείωση του κόστους υλικού, όπως η μείωση του απαιτούμενου ακριβού κοβαλτίου.

    Οι μπαταρίες πέρασαν το ορόσημο των 100 $/kWh το 2020 για λεωφορεία στην Κίνα, δήλωσε ο Frith. Ωστόσο, ανέμενε περαιτέρω βελτιώσεις στην κατασκευή που σημαίνει ότι θα ήταν η μέση τιμή για όλα τα οχήματα το 2023, κάνοντας μια μπαταρία μικρού αυτοκινήτου να κοστίζει 3.000 $ και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ίδια τιμή με τα συμβατικά τους αντίστοιχα.

    Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο αθόρυβα και έχουν γρηγορότερη επιτάχυνση, ενώ η ταχεία υιοθέτηση θα αυξηθεί επίσης από το γεγονός ότι, όταν έχουν ένα αυτοκίνητο, δεν θα θέλουν να επιστρέψουν σε βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο όχημα. Σε πρόσφατη δημοσκόπηση 2.000 ιδιοκτητών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το 91% δήλωσε ότι δεν θα ήθελε να επιστρέψει.

    Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξάνονται σε 54% μερίδιο αγοράς στη Νορβηγία

    «Η δημοσκόπηση δείχνει την ισχυρή και διαρκή επίδραση της μετάβασης σε ένα καθαρό αυτοκίνητο. Τα στοιχεία υπέρ των ηλεκτρικών οχημάτων γίνονται πιο συναρπαστικά με κάθε μία από τις έρευνές μας, ακόμη και σε ένα χρόνο τόσο ενοχλητικό όσο το 2020 », δήλωσε η Melanie Shufflebotham, στο Zap-Map, η οποία χαρτογραφεί σημεία φόρτισης.

    Mία τάση στην αυτοκινητοβιομηχανία κινείται προς την άλλη κατεύθυνση – οι αυξανόμενες πωλήσεις SUV με βενζίνη. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας ανέφερε αρχές Ιανουαρίου ότι το 2020, παρά το κλείσιμο των Covid-19 που μειώνει τις παγκόσμιες εκπομπές, η ρύπανση από τα SUV αυξήθηκε. Επιπλέον, κατά την τελευταία δεκαετία, τα SUV ήταν η μόνη περιοχή μεταξύ όλων των εκπομπών που σχετίζονται με την ενέργεια που αυξήθηκαν σε χώρες με υψηλό εισόδημα.

    Ωστόσο, οι τιμές της μπαταρίας αναμένεται να συνεχίσουν να πέφτουν, υποδηλώνοντας ότι ακόμη και τα SUV που καταναλώνουν ενέργεια έχουν γίνει ηλεκτρικά πριν από πολύ καιρό. Οι νέες τεχνολογίες ιόντων λιθίου που αναπτύσσονται δημιουργούν φθηνότερες μπαταρίες με περισσότερη ενέργεια, οι οποίες θα μπορούσαν να αρχίσουν να εισάγονται στα μέσα της δεκαετίας.

    Μια ακόμη πιο προηγμένη τεχνολογία, οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης, θα μπορούσαν να εισέλθουν στη μαζική αγορά έως το 2030 εάν μπορούν να χρησιμοποιηθούν νέες μέθοδοι κατασκευής, δήλωσε ο Frith. Το BloombergNEF προβλέπει μέσες τιμές περίπου 60 $/kWh στο τέλος της δεκαετίας.
    «Είναι μια απίστευτα συναρπαστική στιγμή», είπε ο Frith. «Βλέπουμε τόση καινοτομία που προέρχεται από όλους τους τομείς, είτε από τη βιομηχανία είτε από την έρευνα, και από τόσα χρήματα που διοχετεύονται από κυβερνήσεις και όλους, ότι φαίνεται ότι θα υπάρξουν πολλές αλλαγές και θα γίνουν πιο συναρπαστικές. “

    Πηγή
    Electric vehicles close to ‘tipping point’ of mass adoption | Environment | The Guardian

     

    Τελευταία Άρθρα

    spot_img

    Δημοφιλή Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα