Πως διαμορφώνεται η αγορά των Ηλεκτρικών φορτηγών;

Οι MERCEDES & MAN στο ring για να πάρουν τα ηνία από την Tesla

Η αλλαγή του κλίματος και η ποιότητα του αστικού αέρα είναι δύο από τα πιο σημαντικά θέματα της εποχής μας. Οι εκπομπές από τα οχήματα και ειδικότερα τα βαρέα οχήματα που συμβάλλουν σημαντικά τόσο στις εκπομπές CO2 όσο και στους ρύπους των καυσαερίων, οδηγούν σε επιδημία προβλημάτων της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος.

Πολλές πόλεις σε όλο τον κόσμο εξετάζουν ριζοσπαστικά σχέδια βελτίωσης της ποιότητας του αστικού αέρα και οι μεγάλοι επιχειρηματίες των στόλων γνωρίζουν όλο και περισσότερο την ανάγκη μετάβασης σε νέες μορφές μεταφορών χαμηλότερων εκπομπών. Οι κυβερνήσεις επενδύουν και νομοθετούν για την ανάπτυξη υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων δημόσιας υπηρεσίας, όπως λεωφορεία, ταξί και οχήματα συλλογής απορριμμάτων.

fortiga 2

Στο παρελθόν υπήρξαν διάφορες προσπάθειες για την επιτυχή εκτόξευση και εμπορία ηλεκτρικών φορτηγών, ωστόσο τα προβλήματα που σχετίζονταν με την

  • έλλειψη χρηματοδότησης,
  • την απόδοση της μπαταρίας
  • και το κόστος

έχουν παρεμποδίσει την επιτυχία με κάποιες αξιοσημείωτες αποτυχίες και ακυρωμένα προγράμματα.

Τα τελευταία 2-3 χρόνια, η απόδοση και το κόστος των μπαταριών βελτιώθηκαν σημαντικά, γεγονός που σε συνδυασμό με ένα πολύ πιο υποστηρικτικό επενδυτικό περιβάλλον, η πιθανότητα απαγόρευσης των πετρελαιοκινητήρων σε ορισμένες περιοχές και ακόμη και χώρες, κάνει την ηλεκτροκίνηση βαρέων φορτηγών και λεωφορείων σε αστικές επιχειρήσεις μια πιο ελκυστική πρόταση.

Οι πρόσφατες ανακοινώσεις της Tesla για την είσοδό της στο τομέα των βαρέων οχημάτων αλλά και των νεοεισερχομένων Nikola Motors με την Bosch, φαίνονται πολλά υποσχόμενες και ίσως ώθησαν τους πιο εδραιωμένους παίκτες της βιομηχανίας να μπουν στο ring και να προωθήσουν τις δικές τους προσπάθειες. Οι περισσότερoι μεγάλοι κατασκευαστές ΟΕΜ για φορτηγά έχουν αναπτυξιακά προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη για ηλεκτρικά φορτηγά οχήματα στις κατηγορίες πλαισίου από 7,5T έως 26T που χρησιμοποιούνται συνήθως σε αστικές εφαρμογές διανομής.

Το πρόσφατα ανακοινωμένο Daimler Urban eTruck (κάντε κλικ για να δείτε το προωθητικό video της Daimler), έτυχε μεγάλης δημοσιότητας και ακολουθήθηκε από μια ανακοίνωση από τους αντιπάλους της, MAN Trucks (ένα από τα εμπορικά σήματα φορτηγών της Volkswagen μαζί με τη Scania) παρουσιάζοντας τη δική τους ηλεκτρική πλατφόρμα.

Η MAN truck έχει μια πιο συμβατική προσέγγιση με έναν μόνο μοτέρ κίνησης συνδεδεμένο με ένα συμβατικό πίσω διαφορικό. Το μοτέρ κίνησης και τα ηλεκτρονικά ισχύος, στην περίπτωση αυτή, είναι μια μονάδα Sumo από την καναδική εταιρεία TM4.

fortiga 5

Ιδιαίτερα σε ένα μεγάλο επαγγελματικό όχημα, υπάρχουν πλεονεκτήματα αποθήκευσης της μπαταρίας μέσω της εξάλειψης του άξονα και του διαφορικού, που αφήνει χώρο για την τοποθέτηση της μπαταρίας μεταξύ του πλαισίου. Αυτό μπορεί να διαπιστωθεί όταν κοιτάξει κανείς την τοποθέτηση του πακέτου των μπαταριών μεταξύ των δύο φορτηγών. Υπάρχει πολύ περισσότερος χώρος για μπαταρίες στο φορτηγό της Daimler το οποίο αντίθετα στη MAN καταλαμβάνεται από την γραμμή μετάδοσης κίνησης.

Ο πρόσθετος χώρος αποθήκευσης για τη μπαταρία είναι σημαντικός καθώς έχει επιτρέψει στη Daimler να «φιλοξενήσει» μια σχετικά μεγάλη μπαταρία 212 kWh στο πλαίσιο του φορτηγού, με σαφώς αρκετό χώρο για περισσότερες.

Η Daimler πιθανότατα χρησιμοποιεί χημικά στοιχεία NMC συνδυασμένου λιθίου με ενεργειακή πυκνότητα περίπου 100 Wh / kg που σημαίνει ακατέργαστο βάρος μπαταρίας περίπου 2.100 kg το οποίο όταν είναι συσκευασμένο και περιλαμβάνει ηλεκτρικές διασυνδέσεις το βάρος είναι κοντά στα 2.500 kg.

Σε συνδυασμό με την εξοικονόμηση βάρους των άλλων εξαρτημάτων του κινητήρα, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα μια σχετικά μικρή αύξηση του καθαρού βάρους σε σύγκριση με το φορτηγό με συμβατικό πετρελαιοκινητήρα.
Όπως φαίνεται στην σχετική βιβλιογραφία, και τα δύο φορτηγά έχουν ένα μοτέρ  και ένα μετατροπέα, ψύχονται από ένα κύκλωμα ψύξης χαμηλής θερμοκρασίας και η μπαταρία της Daimler ψύχεται πρόσθετα από μια μονάδα ψύξης, ώστε να είναι ορατή στην αριστερή πλευρά του πλαισίου ακριβώς μπροστά από τον άξονα πύλης.

Επιπρόσθετα χρησιμοποιείται ένα ψυκτικό συγκρότημα για την επίτευξη της βέλτιστης απόδοσης αλλά προσθέτει βάρος και κόστος στο σύστημα.

fortiga 3

Εκτός από τα κύρια συστήματα μετάδοσης κίνησης, τα φορτηγά διαθέτουν ηλεκτροκίνητους συμπιεστές αέρα υψηλής τάσης (τα φορτηγά χρειάζονται πεπιεσμένο αέρα για τα συστήματα ανάρτησης και πέδησης), τους μηχανισμούς υδραυλικού τιμονιού και τις αντλίες HVAC.

Η ηλεκτροκίνηση αυτών των συστημάτων δεν είναι απαραίτητη μόνο για ένα ηλεκτρικό όχημα, αλλά επιτρέπει επίσης την αύξηση της απόδοσης σε σύγκριση με ένα συμβατικό όχημα. Με τη μείωση κατά 75% της κατανάλωσης ισχύος σε έναν αστικό κύκλο πορείας, είναι δυνατή σε σύγκριση με τον συμβατικό πετρελαιοκινητήρα και τα βοηθητικά εξαρτήματα που κινούνται με ιμάντα.

Φαίνεται ότι ο αγώνας για την ηλεκτροκίνηση βαρέων οχημάτων είναι σε εξέλιξη, μπορεί να υπάρξει κάποιος νέος ανταγωνισμός από την Tesla και άλλους παίκτες, όμως η Daimler και η MAN έχουν ένα γενεαλογικό δέντρο και καθιέρωσαν ένα παγκόσμιο δίκτυο διανομής και υποστήριξης που χρειάστηκαν πολλά χρόνια για να αναπτυχθούν. Παρόλο που ούτε η Daimler ούτε η MAN αποφάσισαν να αναπτύξουν το δικό τους ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης όπως η Tesla που το έκανε με επιτυχία στα επιβατικά αυτοκίνητα, και οι δύο επιλέγουν αντ ‘αυτού να βασίζονται σε τρίτους προμηθευτές, έχουν ένα προβάδισμα όσον αφορά μια σειρά ήδη καθιερωμένων πλατφορμών και παραγωγική ικανότητα. Αυτή η προσέγγιση είναι κοινή στα συμβατικά βαρέα επαγγελματικά οχήματα με κινητήρες, κιβώτια ταχυτήτων και άλλα, που παρέχονται και αναπτύσσονται από μια σειρά προμηθευτών πρώτου βαθμού καθώς και από εσωτερικές προσπάθειες μεγαλύτερων κατασκευαστών.

Η Tesla έδειξε ότι είναι ικανή να νικήσει τους ίδιους τους παίκτες στο δικό τους παιχνίδι στην αγορά επιβατικών αυτοκινήτων, αλλά φαίνεται ότι δεν μπορεί να έχει πρόωρο προβάδισμα στην αγορά βαρέων οχημάτων, κάτι που κατάφερε να επιτύχει στον τομέα των επιβατικών αυτοκινήτων.

fortiga 1


 
Αυτό που όλοι αυτοί οι νέοι και παλιοί παίκτες έχουν από την πλευρά τους είναι τα ακόλουθα:

  • η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση του κοινού για τουλάχιστον θέματα αστικής ατμόσφαιρας,
  • η θετική πολιτική δράση και
  • η ικανότητα ανάπτυξης των απαιτούμενων επενδύσεων για να καταστήσουν αυτά τα φιλόδοξα έργα εμπορική επιτυχία.
  • μια αγορά ωρίμανσης της μπαταρίας,

Υπάρχουν ακόμα προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν ιδιαίτερα γύρω από το κόστος και το βάρος της μπαταρίας από πλευράς οχήματος και την διαθέσιμη υποδομή για την φόρτιση οποιουδήποτε αριθμού αυτών των οχημάτων σε μια πρακτική στιγμή. Τους τελευταίους  μήνες γίνεται ένα τεράστιο άλμα προς τα εμπρός της προσπάθειας ηλεκτροκίνησης στην αγορά των βαρέων καθαρών οχημάτων.

 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΜΑΣ

FutureMobility.gr

Πύλη ενημέρωσης σχετικά με τις νέες τεχνολογίες που οδηγούν το Μέλλον της αυτοκίνησης

 

 

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ινστιτούτο Διαρκούς Επιμόρφωσης Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου (ΙΔΕΕΑ)

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@futuremobility.gr

 

 

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

facebook logored gplus red YouTube redr Twitter

 

Newsletter

Έγγραφή στο ΝewsLetter