More

    Μετατροπές συμβατικών οχημάτων σε Ηλεκτρικά

    Μέγεθος κειμένου-+=
    Μέγεθος κειμένου-+=

    H Ελλάδα προετοιμάζει το νομοθετικό πλαίσιο – Μείνετε συντονισμένοι

    Το Σουηδο-Κενυάτικο παράδειγμα της Opibus, τα διδάγματα, πότε και τι πρέπει να γίνει στην Ελλάδα

    Η δημιουργία της νομοθεσίας για τη μετατροπή των συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτρικά αποτελεί έναν από τους στόχους του Υπουργείου Μεταφορών για το 2021.

    Τα ερωτήματα που τίθενται πολλά.

    Το πρώτο ερώτημα είναι: Η μετατροπή των συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτρικά αξίζει τον κόπο;

    Το δεύτερο ερώτημα είναι: Αρκεί μόνο η δημιουργία αυτής της νομοθεσίας;

    Φυσικά, ακολουθούν πάρα πολλά ερωτήματα ακόμη, αλλά ας μην τα αναφέρουμε τώρα.

    Για να εκφράσουμε την άποψη μας σχετικά με το ζήτημα αυτό, επιλέξαμε να μελετήσουμε ένα μοντέλο εφαρμογής της μετατροπής των συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτρικά. Το μοντέλο γεννήθηκε στη Σουηδία και αναπτύχθηκε στην Κένυα. Το όνομα του είναι Opibus.

    Ποια είναι η Opibus

    Η εταιρεία Opibus μπορεί να μετατρέψει εκ των υστέρων οποιοδήποτε συμβατικό όχημα σε ηλεκτρικό και στοχεύει να δραστηριοποιηθεί μελλοντικά και τις δημόσιες μεταφορές της Κένυας.

    Η ηλεκτρική κινητικότητα είναι ένας σημαντικός παράγοντας για να καταστούν οι μεταφορές πιο βιώσιμες. Τα ορυκτά καύσιμα στην Αφρική παραμένουν η κυρίαρχη πηγή ενέργειας, ενώ ταυτόχρονα λείπουν οι υποδομές για τα ηλεκτρικά οχήματα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Σουηδική εταιρεία Opibus ξεκίνησε τη δραστηριότητα της στην Κένυα με μια τεχνολογία που κάνει δυνατή τη μετατροπή των συμβατικών αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά. Ο απώτερος στόχος της: Να εφαρμόσει την ηλεκτρική κινητικότητα σε ολόκληρη την Αφρικανική ήπειρο.

    Το Opibus ιδρύθηκε το 2017 από τους Filip Lövström, Filip Gardler, Mikael Gånge και Rawlings Nechavava. Ήταν το άμεσο αποτέλεσμα ενός ερευνητικού προγράμματος που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Linköping της Σουηδίας.

    Ο Lövström είχε περάσει μέρος της παιδικής του ηλικίας στην Κένυα, γεγονός που του επέτρεψε να δημιουργήσει προσωπική σχέση με τη χώρα. Ωστόσο, η μετακίνηση των κεντρικών γραφείων εκεί ήταν επίσης λογική. Η Κένυα είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στην υποσαχάρια Αφρική. Σε συνδυασμό με τον ενθουσιασμό τους για τη βιωσιμότητα και το περιβάλλον, αυτό ενέπνευσε τους ιδρυτές να επικεντρωθούν στην ηλεκτρική κινητικότητα στην Κένυα.

    Οι ιδρυτές θεώρησαν ότι η Κένυα ήταν ένα εξαιρετικό μέρος για να ξεκινήσει αυτή η εταιρεία, δεδομένου ότι ο κόσμος κινείται προς μια πιο πράσινη ενέργεια. Ξεκινώντας από την Κένυα η εταιρία θα προωθήσει τη μετάβαση των αναδυόμενων αγορών προς τη ηλεκτρική και βιώσιμη κινητικότητα.

    Το Ξεκίνημα

    Αρχικά, η Opibus επικεντρώθηκε στη μετατροπή off road αυτοκινήτων, όπως τα Land Rover και Land Cruiser – οχήματα που χρησιμοποιούνται συχνά στα σαφάρι. Η επιλογή αυτή έγινε όχι μόνο γιατί είχε οικονομικό νόημα, αλλά και γιατί υπό τη γωνία της βιωσιμότητας, το μάρκετινγκ έχει επίσης τεράστια σημασία.

    metatropi ilektriken oximatwn 1

    Εκτός από το να γίνουν αυτές τις περιηγήσεις πιο βιώσιμες και ενεργειακά αποδοτικές, το πλεονέκτημα της μετατροπής ενός αυτοκινήτου σαφάρι σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι η μείωση του θορύβου. Τα ζώα ενοχλούνται λιγότερο, επιτρέποντας στους οδηγούς να πλησιάζουν πιο κοντά από ότι θα μπορούσαν πριν.

    Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται στα οχήματα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα αντικαθίσταται σε μεγάλο βαθμό. Ο κινητήρας αφαιρείται και αντικαθίσταται με έναν ηλεκτροκινητήρα. Η μπαταρία αντικαθιστά το ρεζερβουάρ καυσίμου. Υπάρχει επίσης ένας ελεγκτής του κινητήρα, ο οποίος, μεταξύ άλλων, είναι υπεύθυνος για τη μέτρηση της ταχύτητας, την πέδηση και την αλλαγή ταχυτήτων. Το εσωτερικό και το αμάξωμα παραμένουν αμετάβλητα.

    Με αυτήν την τεχνολογία μετατροπών, η Opibus μπορεί θεωρητικά να μετατρέψει οποιοδήποτε όχημα σε ηλεκτρικό. Το σύστημά της είναι εντελώς αρθρωτό, και σε αυτό προσπαθεί η εταιρία να επικεντρωθεί, δημιουργώντας μια τυποποιημένη διαδικασία κατασκευής.

    Το παρόν και το μέλλον

    Τώρα, η εταιρεία προχωρά στις μεταφορές που βασίζονται σε υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, με στόχο να καταστήσει τον τομέα των δημόσιων μεταφορών στην Αφρική πιο βιώσιμο.

    Η εταιρία πρόκειται να εστιάσει την προσοχή της σε περιοχές υψηλής χρήσης οχημάτων. Το όραμα της εταιρείας είναι να μεγιστοποιήσει τον αντίκτυπο της δραστηριότητας της. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι αστικές περιοχές είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσες από την πλευράς της μετασκευής ηλεκτρικών οχημάτων για άτομα που οδηγούν οχήματα για να πάνε και έρθουν από την εργασία τους μία ή δύο φορές την ημέρα.

    metatropi ilektriken oximatwn 2

    Η Opibus θα λανσάρει την τεχνολογία της για τα λεωφορεία αργότερα φέτος. Για τον πελάτη, η τεχνολογία μετατροπής έχει οικονομικά οφέλη: «Είναι πραγματικά ένας πιο οικονομικός τρόπος εισόδου στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κένυα, επειδή δεν χρειάζονται οι επενδύσεις για ένα νέο όχημα, απλά οι επενδύσεις πρέπει να γίνουν στον κινητήρα και την μπαταρία», σύμφωνα με την εταιρία.

    Η εταιρία στοχεύει επίσης στα ταξί – μοτοσικλέτες (boda-boda). «Ένας μεγάλος συντελεστής είναι το χαμηλό κόστος λειτουργίας της ηλεκτρικής κινητικότητας. Μπορείτε να αντισταθμίσετε την αρχική επένδυση που απαιτείται για τα ηλεκτρικά οχήματα με την πάροδο του χρόνου, λόγω του χαμηλότερου κόστους λειτουργίας τους. Μπορείτε να ενθαρρύνετε τις επενδύσεις επισημαίνοντας το αυξημένο εισόδημα για τους οδηγούς ταξί», λέει η εταιρία.

    Μια πρόκληση που πρέπει να λάβουν επίσης υπόψη οι κατασκευαστές αυτής της τεχνολογίας είναι η αυτονομία των οχημάτων. «Πρέπει πραγματικά να αντιμετωπίσουμε τις ανεπαρκείς υποδομές. Γι ‘αυτό τα οχήματα κοινής ωφέλειας που πηγαίνουν από το σημείο Α στο σημείο Β λειτουργούν πολύ καλά», σύμφωνα με την εταιρία. Σε αντίθεση με τα ιδιωτικά αυτοκίνητα, τα οποία ταξιδεύουν οπουδήποτε χωρίς σταθερό προορισμό και εγγυημένα σημεία φόρτισης, τα λεωφορεία ακολουθούν προβλέψιμες διαδρομές.

    metatropi ilektriken oximatwn 3

    Κατά συνέπεια, οι εταιρείες δημοσίων μεταφορών μπορούν να τοποθετήσουν στρατηγικά σταθμούς φόρτισης και στα δύο αυτά σημεία για να βεβαιωθούν ότι το λεωφορείο έχει αρκετή ισχύ για να μεταβεί στον προορισμό του.

    Τα λεωφορεία που θα μετατρέψει η εταιρία, εκτιμάται ότι θα έχουν χωρητικότητα μπαταρίας 121 kwh με αυτονομία έως 120 χιλιόμετρα. Η τεχνολογία γρήγορης φόρτισης διασφαλίζει ότι τα λεωφορεία μπορούν να επιστρέψουν γρήγορα στους δρόμους, για να παρέχουν τις υπηρεσίες τους, κατά τη διάρκεια των ωρών αιχμής.

    Τοπική κοινωνία

    metatropi ilektriken oximatwn 4

    Ένα σημαντικό σημείο που επικεντρώνεται η εταιρεία έγκειται στην τοπική κοινωνία και τον αντίκτυπό της σε αυτές. Η Opibus κατασκευάζει επί του παρόντος περίπου το 35% των εξαρτημάτων που χρησιμοποιεί σε τοπικό επίπεδο, αλλά στοχεύει στην αύξηση αυτού του ποσοστού. Η συναρμολόγηση πραγματοποιείται επίσης τοπικά. Η Opibus πιστεύει ότι «κατασκευάζοντας ένα προϊόν που έχει σχεδιαστεί και συναρμολογηθεί τοπικά και βλέποντας αυτό το προϊόν να λειτουργεί στους δρόμους μας και στο περιβάλλον μας, δημιουργούνται ισχυρά κίνητρα για να γίνει η μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα».

    Τα διδάγματα

    Το πρώτο δίδαγμα από το μοντέλο της Opibus είναι ότι η δημιουργία της είναι αποτέλεσμα έρευνας.

    Το δεύτερο δίδαγμα είναι ότι το μοντέλο της εταιρίας στοχεύει σε συγκεκριμένες αγορές και παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις.

    Το τρίτο δίδαγμα είναι ότι στην παραγωγή συμμετέχει η τοπική κοινωνία, είτε ως ανθρώπινο δυναμικό, αλλά το σημαντικότερο με την παραγωγή μέρους των εξαρτημάτων, με τάση αυξητική μάλιστα.

    Οι απαντήσεις στα ερωτήματα, ένα ΝΑΙ, ένα ΟΧΙ, ένα ΤΙΠΟΤΕ και ένα ΧΘΕΣ

    Τελικά, η μετατροπή συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτρικά έχει νόημα; Η απάντηση είναι μονολεκτική, ΝΑΙ.

    Αυτή η απάντηση έχει ιδιαίτερη σημασία για τις χώρες που δεν παράγουν οχήματα γενικώς. Ο λόγος είναι ο εξής:

    Η παραγωγή οχημάτων προϋποθέτει την εφοδιαστική αλυσίδα που χρειάζεται ένα εργοστάσιο συναρμολόγησης για να λειτουργήσει. Στις επιχειρήσεις που αποτελούν την εφοδιαστική αλυσίδα ενός εργοστασίου συναρμολόγησης γίνεται η Έρευνα και Ανάπτυξη και η παραγωγή. Εκεί δημιουργούνται η τεχνολογία και οι περισσότερες θέσεις εργασίας. Η συναρμολόγηση είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι της διαδικασίας παραγωγής ενός οχήματος.

    Επίσης, ας μην ξεχνάμε ότι η συναρμολόγηση ενός οχήματος γίνεται όλο και περισσότερο μια αυτοματοποιημένη διαδικασία, γεγονός που σημαίνει ότι με το πέρασμα του χρόνου θα υπάρχουν όλο και λιγότερες ανθρώπινες θέσεις εργασίας.

    Εύκολα θα αναρωτηθεί κάποιος, δηλαδή αρκεί το Υπουργείο Μεταφορών να νομοθετήσει και ξαφνικά, παρόμοιες επιχειρήσεις θα αρχίζουν να ανθίζουν, να δημιουργούνται θέσεις εργασίας και το ΑΕΠ της χώρας να αυξάνεται;

    Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι επίσης μονολεκτική. ΟΧΙ, δεν αρκεί.

    Τι άλλο χρειάζεται;

    Εκτός από το όραμα, την έρευνα αγοράς, τον σχεδιασμό και την παραγωγή ενός τέτοιου προϊόντος, πολλοί είναι οι παράγοντες που συμβάλλουν για να λειτουργήσει και να ανθίσει μια τέτοια επιχείρηση.

    Κάποιοι από αυτούς, αλλά βασικοί παράγοντες είναι:

    • Να υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο
    • Να υπάρχει κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό
    • Οι διαδικασίες πιστοποίησης να είναι ταχείες και οικονομικά ανεκτές
    • Να υπάρχουν από κοντά οι φορείς πιστοποίησης.
    • Και το πιο σημαντικό, να υπάρχει η υποστήριξη της πολιτείας σε επίπεδο σχεδιασμού και χρηματοδότησης.

    Τι υπάρχει σήμερα από όλα αυτά;

    Η απάντηση είναι μονολεκτική: ΤΙΠΟΤΑ

    Το τελευταίο ερώτημα είναι:

    Πότε πρέπει να δημιουργηθούν οι συνθήκες για να ιδρυθούν και να παράγουν ΚΑΙ τέτοιες επιχειρήσεις;

    Η απάντηση είναι επίσης μονολεκτική: ΧΘΕΣ

    Του Αργύρη Κοτσιλιέρη
    Τεχνολόγου Μηχανικού Οχημάτων

    Τελευταία Άρθρα

    spot_img

    Δημοφιλή Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα